پمپ آب چیست

پمپ چیست؟
پمپ وسیله ای است که به صورت مکانیکی و با افزایش فشار در مایعات، باعث حرکت آن سیال می‌شود. پمپ ها این انرژی مکانیکی را از یک موتور دریافت می‌کنند و به سیال در حال عبور انتقال می‌دهند و از این طریق باعث افزایش فشار سیال بعد از خروج از پمپ می‌شوند. پمپ ها در صنایع متفاوت کاربردهای مختلف و بسیاری دارند.همچنین در انواع پمپ ها از انرژی های مختلفی استفاده می‌شود که ممکن است به صورت کاربرد دستی، برقی، نیروهای بادی و همچنین موتورهای دورن سوز باشد. اندازه های میکروسکوپی پمپ ها برای پزشکی پر کاربرد می‌باشد و ابعاد بزرگ تر آن نیز جهت موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هد یا فشار پمپ
هد یا فشار پمپ به این معنی می‌باشد که آن پمپ تا چه ارتفاعی می‌تواند سیالی را که تحت فشار است بالا ببرد. هد برای پمپ های سانترفیوژ بر حسب متر یا فوت می باشد و برای پمپ های روتاری و جا به جایی مثبت میزان هد بر حسب bar، PSI و کیلو پاسکال محاسبه می‌شود.

انواع پمپ
پمپ های آب و آبرسانی از نظر سایز و اندازه، نوع و جنس پروانه و بدنه، نوع عملکرد و کاربرد و … بسیار متنوع هستند که شامل پمپ های کوچک خطی تا پمپ های بزرگ توربینی هستند. بنابراین بهتر است برای انتخاب مناسب از بین انواع پمپ ها با همکاران فنی رساکالا تماس فرمایید تا شما را در انتخاب بهتر یاری فرمایند.

پمپ ها به طور کلی می‌توان گفت شامل پمپ های دینامیکی و جا به جایی مثبت هستند.

پمپ های جا به جایی مثبت شامل پمپ های دورانی و رفت و برگشتی هستند و انواع آنها به صورت زیر می‌باشد:

پمپ دورانی شامل پمپ دنده ای، پمپ لوپ، پمپ پیش رونده خلاء، پمپ پیش رس، پمپ اسکرو و پمپ پره ای می‌باشد.

پمپ رفت و برگشتی نیز شامل پمپ پیستونی شناور و پمپ دیافراگمی می‌شود.

پمپ آب

عملکرد پمپ دورانی
در پمپ های دورانی جابجایی سیال به وسیله حرکت دورانی چرخ دنده و میل بادامک و یا پره ها انجام می شود.

عملکرد پمپ رفت و برگشتی
در پمپ های رفت و برگشتی منتقل کردن انرژی به صورت دوره ای صورت می‌گیرد. در این پمپ ها همچنین نیروی محرک اکثراً الکترو موتور می‌باشد.عملکرد پمپ های رفت و برگشتی به این گونه است که با حرکت کردن پیستون به یک سو، در درون سیلندر مکشی رخ می‌دهد و باعث مکش سیال به داخل دریچه می‌شود.سپس با برگشتن پیستون این سیالی که مکش شده است از طریق یک دریچه دیگر به سمت بیرون هدایت می‌شود.جهت سیالاتی که ویسکوز هستند و یا روغنی اند پمپ های رفت و برگشتی کاربرد دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]
نوشتهٔ بعدی
کمپرسور هوا چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست